Sara Bermeho (33) je zaposlena kao kurur u Koiki filijali na tržnici Merkado Barselo u centru Madrida ©Chris Welsch

Sara Bermeho (33) je zaposlena kao kurur u Koiki filijali na tržnici Merkado Barselo u centru Madrida ©Chris Welsch

Socijalni start-ap koji pruža ekološki prihvatljive kurirske usluge, a zapošljava osobe sa invaliditetom u Španiji

Jednog letnjeg četvrtka u centru Madrida, Sara Bermeho je gurala ručna kolica natovarena paketima uskim ulicama u blizini tržnice Merkado Barselo.

Pozdravila je vlasnika jedne radnje koji je stajao na vratima lokala, a zatim na raskrsnici mahnula poznaniku – vozaču dostavnog kamiona, koji je, kao i ona, razvozio robu.

Kod prodavnice dečije obuće Leopotamo otvorila je vrata, hodajući unazad uvukla je svoja ručna kolica u radnju i preuzela par cipela koje treba dostaviti kupcu u drugom delu Španije.

Tridesettrogodišnja Sara Bermeho radi za kurirsku službu Koiki, koja ima dva cilja: prvi je smanjenje emisija CO2 u gradovima dostavljanjem pošiljki prvenstveno peške ili biciklom, a drugi je zapošljavanje osoba sa mentalnim ili fizičkim invaliditetom.

„Odabrala sam Koiki jer mi se zaista sviđa njihova poslovna filozofija“, kaže Karmina Monferer iz prodavnice dečije obuće. „Moja prodavnica je veoma mala. Ja volim da sarađujem sa ljudima iz kraja – sa njima mogu da pričam o bilo čemu. Kuriri su veoma prijatni i odazivaju se na poziv u svako doba dana. Saradnja sa njima je fantastična.“

Prepoznavanje potrebe tržišta

Aitor Ohanguren, osnivač preduzeća Koiki, ispred tržnice Merkado Barselo. ©Chris Welsch

Aitor Ohanguren, osnivač preduzeća Koiki, ispred tržnice Merkado Barselo. ©Chris Welsch

Ideju za Koiki je osmislio Aitor Ohanguren, preduzetnik koji je osnovao preduzeće 2014. godine. On je uvideo potrebu za lokalnom kurirskom službom u evropskim gusto naseljenim gradovima, a istovremeno je prepoznao i priliku da osobama sa invaliditetom omogući zaposlenje i način da se integrišu u svoje zajednice. Takođe, smatrao je da lokalne kurirske firme mogu da pruže prilagođenu uslugu, poput isporuke u terminu koji odredi kupac i uvek od strane istog kurira, kakvu veliki operateri u ovom sektoru retko mogu da pruže.

„Svuda postoji velika potreba za ovakvom uslugom – u Parizu, Londonu, Madridu“, kaže Ohanguren. „Taj model se veoma lako može proširiti; može da funkcioniše bilo gde.“

Koiki je jedan od ranijih pobednika godišnjeg Takmičenja za društvene inovacije Instituta Evropske investicione banke, koje prepoznaje i podržava evropske socijalne preduzetnike čiji je osnovni cilj da ostvare društveni, etički ili ekološki uticaj.

Lojalna konkurencija

Klijenti Koikija su firme koje prodaju proizvode na internetu, ali i velike agencije za dostavu pošiljaka, poput DHL-a, kojima je ponekad potrebna pomoć da obave sve svoje isporuke u tesnim, saobraćajem zakrčenim ulicama gusto naseljenih gradova. Kurirske službe, takođe, podležu ograničenjima za vozila koja emituju ugljen-dioksid u gradovima poput Madrida, kojima su 2018. godine uvedene stroge zabrane pristupa vozila centru grada u cilju smanjenja zagađenja.

„Kurirske agencije su nama i konkurencija i klijenti“, ističe Ohanguren. „Ostali naši klijenti su svi u sferi e-trgovine i sa njima direktno sarađujemo.“

U prometnoj javnoj tržnici Barselo, koja je u Madridu poznata po svežoj ribi, voću i povrću, Koiki ima štand na drugom spratu, prekoputa ribarnice. Preduzeće čak radi i isporuke namirnica ili sveže ribe kada to klijenti zatraže.

Koiki sklapa partnerstva sa državnim i nevladinim organizacijama koje pružaju podršku osobama sa invaliditetom. Od ovih socijalnih službi Koiki traži pomoć u nalaženju i angažovanju kurira (koje preduzeće naziva Koikijima) i daje im telefonsku aplikaciju koja čita bar kodove i prati i verifikuje isporuke pošiljki. Koiki obučava svoje zaposlene, a lokalne socijalne službe obezbeđuju mentora ili tutora kao pomoć. Tutori rade sa menadžerima u Koikiju u cilju stvaranja stabilnog radnog okruženja koje zaposlenima pruža adekvatnu podršku.

„Mi smo ovde svi kao porodica“, ističe Nerea Ortis, menadžerka madridske poslovne oblasti. „Mi dobro poznajemo sve Koikije, svake nedelje razgovaramo sa njihovim tutorima ili mentorima, pa čak i sa njihovim porodicama.“

Za sada Koiki posluje u nekoliko gradova u Španiji, ali Ohangurenov cilj je da proširi rad preduzeća i na druge delove Evrope. U Španiji ovaj model poslovanja beleži brzi rast, najvećim delom zahvaljujući eksponencijalnom rastu e-trgovine.

Sleva nadesno: Nerea Ortis, Aitor Ohanguren, jedan saradnik i Sara Bermeho na radnom mestu u kancelariji Koikija u tržnici Merkado Barselo u Madridu. ©Chris Welsch

Sleva nadesno: Nerea Ortis, Aitor Ohanguren, jedan saradnik i Sara Bermeho na radnom mestu u kancelariji Koikija u tržnici Merkado Barselo u Madridu. ©Chris Welsch

Ponekad Koiki ne može da zadovolji sve zahteve: na lokaciji Barselo radi četiri kurira, a svaki može da isporuči 40 pošiljki dnevno, što ukupno iznosi 160. „Međutim, juče smo imali 400 pošiljki“, reče Ohanguren, zbog čega se Ortis nasmejala i dodala: „Na kraju smo uspeli sve da isporučimo, ali je bilo stresno.“ Preduzeće angažuje kurire na biciklima kao podizvođače kao ispomoć kada posao prevazilazi njihove kapacitete.

„Prošla godina nam je bila izuzetna“, kaže Ohanguren. „Poslovanje nam je poraslo 150 odsto u odnosu na prethodnu godinu.“ U decembru 2018. godine preduzeće je imalo 100 zaposlenih.

Sara Bermeho, jedna od zaposlenih u Koikiju na lokaciji Barselo, rekla je da tu radi devet meseci sa punim radnim vremenom, nakon četiri meseca obuke.

Šta joj se najviše sviđa na poslu?

„Sviđa mi se to što znam ljude ovde, poznajem klijente, sprijateljili smo se“, odgovara Sara. „Poznajem čak i pse u svom reonu.“

Autor teksta i fotografija: Kris Velš (Chris Welsch)

Tekst „Koiki: više od kurira” izvorno je objavljen ovde: Koiki: Delivering more than packages. Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije prenosi ovaj prilog uz ljubaznu dozvolu EIB Instituta.

***

Još od 2012. godine, socijalni preduzetnici iz različitih delova Evrope svake godine se takmiče na Turniru socijalnih inovacija, usmeravajući svoje napore i kreativne umove u pravcu osmišljavanja jedinstvenih rešenja za svakodnevne probleme koji se često previđaju. Učesnici Turnira su do sada pomagali marginalizovanim grupama, stvarali načine da se uštedi energija, gradili zajednice koje osnažuju svoje članove i članice.

Institut Evropske investicione banke (European Investment Bank Institute) nedavno je počeo da objavljuje priloge u kojima preduzetnici obrazlažu svoju motivaciju za pojedine projekte, opisuju svoje nade i težnje i govore o naporima koje su uložili kako bi prevazišli prepreke koje postoje u oblasti socijalnog preduzetništva.

Kroz svoje poduhvate, akteri ovih priča pronašli su način da ostvare pozitivnu promenu u svetu. Pridružite im se i pronađite svoju inspiraciju.

Više uspešnih priča potražite na socijalnoukljucivanje.gov.rs

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Vlada Republike Srbije uspostavila je Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva u julu 2009. godine. Tim je nadležan za jačanje kapaciteta Vlade da razvija i sprovodi politike socijalnog uključivanja zasnovane na primerima dobre prakse u Evropi i pruža podršku resornim ministarstvima u razvijanju i sprovođenju politika socijalnog uključivanja, uz redovne konsultacije sa organizacijama civilnog društva. Švajcarska Konfederacija pruža podršku Vladi Republike Srbije da unapredi proces socijalne inkluzije u Republici Srbiji, u periodu od 2009. do 2021. godine, kroz projekat “Podrška unapređenju socijalnog uključivanja u Republici Srbiji”. Više o Timu: socijalnoukljucivanje.gov.rs



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?