Spojili znanje iz poljoprivrede, preduzetništva, dizajna...

Spojili znanje iz poljoprivrede, preduzetništva, dizajna…

Učenici gimnazije „Sveti Ahilije” iz Arilja pobednici su ovogodišnjeg takmičenja najboljih školskih kompanija, a krajem jula predstavljali su Srbiju na evropskom takmičenju.

U Ariljskom kraju ne mora sve da ima crvenu boju maline niti ukus bobičastog voća, po kome je ovaj kraj Srbije poznat širom sveta. Petoro đaka ariljske gimnazije „Sveti Ahilije” koji su tokom školske 2015/2016 osnovali učeničku kompaniju „Plantagenet” više vole zelenu koja podseća na bilje i začine ali, kako kažu uz osmeh, od maline ne mogu da pobegnu.

Vredni u svojim domaćinstvima kada je sezona branja maline u jeku, baš kao i na svom primarnom „poslu“ u đačkim klupama, uspešni đaci i mladi preduzetnici stigli su maja ove godine do šampionskog zvanja na nacionalnom takmičenju učeničkog preduzetništva koje već sedmu godinu zaredom organizuju Dostignuća mladih (Junior Achievement Serbia).

Zvanje najbolje učeničke kompanije osvojili su proizvodnjom setova za uzgajanje začina i čajeva u kućnim uslovima.

– Spojili smo našu zainteresovanost za ekologiju, tačnije za organsku proizvodnju, znanje iz poljoprivrede kojom smo svakodnevno okruženi u domovima, ali i interesovanje za dizajn, tržišno poslovanje, priča Marija Milojević, direktorka kompanije i od oktobra brucoš na Mašinskom fakultetu u Beogradu.

Pod nadzorom profesorke Nade Stevanović, predavača elektrotehnike i informatike koja je već nekoliko godina unazad mentor učeničkih kompanija, petoro mladih Ariljaca je odlučilo da proizvodi zanimljive setove. Setovi se sastoje od supstrata, kesice sa semenom, organskog đubriva, biorazgradive saksije napravljene od kokosovog vlakna, glinene kuglice i drvenog višenamenskog štapića.

Jedan deo setova za organsko uzgajanje čajeva i začinskog bilja u kućnim uslovima već otkupila Opština i poklanja ih gostima

Jedan deo setova za organsko uzgajanje čajeva i začinskog bilja u kućnim uslovima već otkupila Opština i poklanja ih gostima

Kupac može da izabere da li će da gaji lavandu, kamilicu i druge čajeve, ili začine. Vredni Miroslav Pavlović – takođe član kompanije i, kako se nada, budući uspešni student Veterinarskog fakulteta, na koji se upisao u jeku priprema za evropsko takmičenje – smatra da set može svakome u dom da donese ne samo dah prirode, već i jestivu i zdravu biljku.

– Bilo je naporno samo dok smo šili kesice za seme, otkriva on, uz osmeh, najveću muku u procesu proizvodnje.

Savete su tražili u lokalnoj Stručnoj poljoprivrednoj službi, seme su naručivali u poljoprivrednim apotekama, a kako dodaje profesorka Nada, gotovo da nije prošao neki od velikih odmora, a da na hodniku škole u slučajnim ili namernim susretima tema nije bila upravo „Plantagenet”.

– Nekoliko godina unazad naše kompanije ostvaruju uspeh na lokalnim i nacionalnom takmičenju. Bili smo i ranije šampioni, osvajala su se druga i treća mesta. Imamo odličnu saradnju sa Upravom škole koja je obezbedila posebnu prostoriju za kompanije. Ta prostorija na neki način predstavlja i muzej, jer se u njoj nalaze svi proizvodi prethodnih kompanija. Interesovanje među decom da budu deo projekta veoma je veliko. Ne samo njih već i roditelja. Prilikom upisa mnoge mame i tate pitaju da li tu rade “kompanije za đake”, pa potvrdni odgovor bude presuđujući da se njihovo dete upiše u Gimnaziju, ne bez ponosa kaže profesorka Stevanović, koja je u 2014. godini ponela i zvanje najboljeg nastavnika.

A kakvi su đaci ovogodišnji članovi kompanije najbolje ilustruje podatak da je troje članova-maturanata u prvom upisnom roku steklo zvanje brucoša na Šumarskom, Mašinskom i Veterinarskom fakultetu Beogradskog univerziteta, dok su druge dve učenice sa najboljim uspehom završile treći razred Gimnazije.

Sa proglašenja nacionalnog pobednika

Sa proglašenja nacionalnog pobednika

Ostvarena je odlična saradnja sa lokalnom samoupravom. Opština Arilje je otkupila 100 setova i Plantagenetovi paketići su deo zvanične promocije opštine – uručuju se kao darovi prilikom dolaska gostiju i delegacija. Takođe, članovi kompanije planiraju da krenu i u razgovore sa maloprodajnim lancima, kao i da naprave dečije setove, kako bi mališani od najranijeg uzrasta mogli kroz igru da uče o prirodi i njenom očuvanju.

Zanimljivi, korisni i poučni setovi kreativno su predstavljeni na Fejsbuku i Instagramu, što dokazuje da mladi iz Srbije i te kako znaju da posluju u 21. veku. Krajem jula, u konkurenciji više od 30 timova, takmičili su su se na evropskom takmičenju učeničkih kompanija u Lucernu u Švajcarskoj.

„Dostignuća mladih” još od 2005. godine u Srbiji sprovode programe u kojima se promоviše praktično savladavanje znanja iz preduzetništva, za đake osnovnih i srednjih škola. Od tada, više od 60.000 mladih iz 286 škola prošlo je praksu rada u kompaniji.

Više uspešnih priča potražite na socijalnoukljucivanje.gov.rs

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Vlada Republike Srbije uspostavila je Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva u julu 2009. godine. Tim je nadležan za jačanje kapaciteta Vlade da razvija i sprovodi politike socijalnog uključivanja zasnovane na primerima dobre prakse u Evropi i pruža podršku resornim ministarstvima u razvijanju i sprovođenju politika socijalnog uključivanja, uz redovne konsultacije sa organizacijama civilnog društva. Švajcarska Konfederacija pruža podršku Vladi Republike Srbije da unapredi proces socijalne inkluzije u Republici Srbiji, u periodu od 2009. do 2021. godine, kroz projekat “Podrška unapređenju socijalnog uključivanja u Republici Srbiji”. Više o Timu: socijalnoukljucivanje.gov.rs



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?