Ekipa Go Green na Nacionalnom takmičenju iz socijalnog preduzetništva, maj 2013. godine

Ekipa Go Green na Nacionalnom takmičenju iz socijalnog preduzetništva, maj 2013. godine

Piše: Ana Veljković

Učeničko preduzetništvo već dugo traži mesto pod školskim suncem Srbije. U školama je prisutno kroz rad sekcija, a stidljivo se pojavilo pre nekoliko godina kao izborni predmet u oglednim odeljenjima nekih stručnih škola u Srbiji.

Sa učeničkim preduzetništvom upoznala sam se preko programa Dostignuća mladih, tačnije na obuci 2003. godine u Prolom banji. To iskustvo i saznanja su mi omogućili da, u oglednom odeljenju I godine Pravno-poslovne škole u Nišu, znanja stečena na obuci primenim u okviru predmeta Ekonomska geografija formirajući virtualna preduzeća i koristeći ih kao metod rada, što je u to vreme bio pionirski poduhvat u školi.

Učenička kompanija Bugz Off na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2013. godine

Učenička kompanija Bugz Off na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2013. godine

Učenike Pravno-poslovne škole od školske 2014/15. godine uključujem u preduzetničku sekciju. Na takmičenju Poslovni izazov su ostvarili najveći uspeh, kada je Andrija Tomić obezbedio plasman na Poslovnom izazovu Zapadnog Balkana. Iz Pravno-poslovne škole su učestvovale 3 kompanije na Regionalnom takmičenju učeničkih kompanija 2015. godine, a među njima i LazyDoc , kompanija koja nudi ideje za samozapošljavanje i logističku podršku pri realizaciji. Verujem da će narednih godina u ovoj školi učeničko preduzetništvo imati još veću popularnost.

Učenička kompanija Boraž na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2014. godine

Učenička kompanija Boraž na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2014. godine

Nakon dolaska 2010. godine u Gimnaziju “Bora Stanković“ uočila sam da gimnazijalci, kao budući akademski građani, nisu dovoljno pripremljeni za iskušenja koja ih očekuju nakon završenih studija. To mi je dalo motiv da formiram preduzetničku sekciju. Njen osnovni cilj je buđenje preduzetničkog duha kod učenika i stvaranje želje za samozapošljavanjem. Drugi cilj je upoznavanje učenika sa radom u privrednom ambijentu. Na početku rada sekcije gimnazijalci nisu znali šta je preduzetništvo i moj prvi zadatak bio je da na najjednostavniji način objasnim zainteresovanim učenicima šta je preduzetništvo i njegov značaj. U realizaciji ove aktivnosti imala sam potpunu podršku Dostignuća mladih. Sledeći korak bio je selekcija učenika. Iz dosadašnjeg iskustva ovu fazu smatram vrlo bitnom za formiranje uspešnih učeničkih kompanija. Rad sa tim učenicima bio je inspirativan jer su bili prepuni ideja, a dok sam radila s njima bila sam na „slatkim mukama“. Shvatila sam koliko je malo potrebno da se pokrene mašta mladih ljudi iz koje mogu da se rode interesantne ideje. Bili su to znaci koji su predskazivali da kroz koju godinu sekcija može ostvariti značajne rezultate, uz adekvatan rad. Videlo se svetlo na kraju tunela.

Učenička kompanija Vinylcom na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2014. godine

Učenička kompanija Vinylcom na Nacionalnom takmičenju za najbolju učeničku kompaniju, maj 2014. godine

Već od prve godine rada sekcije dolaze i rezultati sa različitih takmičenja. Gimnazijalci su učestvovali na Nacionalnim takmičenjima Poslovni izazov, a zatim u okviru programa iz Socijalnog preduzetništva je učenička kompanija Social Green osvojila 2013. godine II mesto na Nacionalnom takmičenju.

Sledi formiranje učeničkih kompanija, među kojima su Bugzz Off, kompanija sa zanimljivim proizvodom rasterivača komaraca, zatim kompanija Boraž, sa akustičnim postoljem za iPhone, Vinilcom, sa dekorativnim satovima od gramofonskih ploča i Badji Cookies, sa bogatim keteringom za prijeme. U školskoj 2014/15. godini na Regionalnom takmičenju za učenike iz jugoistočne Srbije učestvovale su kompanije Green Grafitti, čiji je proizvod smesa od gameta mahovine za uređenje životne sredine, i ReBelt, kompanija koja koristi reciklažni materijal u pletenju kaiševa za gitare. Green Grafitti tada osvajaju II mesto, a na Nacionalnom takmičenju u Beogradu postaju pobednici. To im je omogućilo plasman na evropsko takmičenje u Berlinu, na kom su predstavljali Srbiju.

Put nacionalnih pobednika

Dodela nagrada "Najbolje je u ljudima", jun 2015. godine

Dodela nagrada “Najbolje je u ljudima”, jun 2015. godine

Posebna čast učenicima iz kompanije Green Grafitti i meni ukazana je pozivom Privredne komore Srbije da učestvujemo na dodeli nagrada Najbolje je u ljudima za 2015. godinu. Takođe bili smo počastvovani pozivom američkog ambasadora Majkla Kirbija da budemo gosti na prijemu u Američkoj ambasadi u Beogradu povodom Dana nezavisnosti.

Uspeh kompanije Green Grafitti, kao i nagrada „Preduzetnikus“ koju sam dobila kao najbolji nastavnik iz oblasti učeničkog preduzetništva za 2015. godinu, bili su dupla kruna našeg dugogodišnjeg rada. Srce ekipe činili su učenici koji su imali četvorogodišnje iskustvo u kompanijama, Mila Pavlović, Marija Tošić i Aleksandar Petrović, a nove snage su bile Isidora Tasić i Brankica Spasić.

Najbolje učeničke kompanije iz Srbije na prijemu povodom Dana nezavisnosti, u rezidenciji kod američkog ambasadora, jul 2015. godine

Najbolje učeničke kompanije iz Srbije na prijemu povodom Dana nezavisnosti, u rezidenciji kod američkog ambasadora, jul 2015. godine

Na ideju za proizvod, smesu od gameta mahovine kojom se mogu uređivati urbani prostori grafitima, došli su sami učenici. Uz njihov rad, a moj nadzor i kanalisanje njihove mašte i energije, ideja je dobijala smisleni oblik i na kraju kompanija Green Grafitti je rođena. Raznovrsne, inventivne učeničke ideje, zajednički rad, želja za inovativnim i savremenim prozvodom, te moje mentorstvo bili su naša najjača strana. Rad se odvijao u pozitivnoj atmosferi, uz prisustvo timskog duha koji se osnaživao tokom rada, kome su doprineli kako članovi kompanije koji su aktivni sportisti, tako i moje iskustvo nekada prvoligaške rukometašice. Kako je vreme odmicalo, u ekipi se stvorila atmosfera jedne složne družine. To je bio adut za pripremu i put u Berlin. Svi smo imali želju da predstavimo Srbiju u najboljem svetlu. Odlazak na takmičnje je omogućila organizacija Dostignuća mladih u Srbiji, uz pomoć Privredne komore Srbije i njihovih partnera. Po želji učenika, ekipa je u Berlin putovala obučena u trenerke s grbom Srbije. Izgledali su kao reprezentacija Srbije, što je izazvalo znatiželju prisutnih ljudi na aerodromu. Tu smo sreli i poznatu glumicu Slobodu Mićalović koja nam je poželela uspeh.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu, jul 2015.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu, jul 2015.

U Berlinu su se učenici upoznali s mnogim ekipama. Najprisniji kontakt su ostvarili sa ekipama iz Južne Evrope, a posebno ekipama Grčke, Italije i Albanije. Naglašavam da nije bilo nikakvih animoziteta u odnosima s ekipom Albanije, već da su izgrađeni prijateljski odnosi, puni međusobnog poštovanja i drugarstva. Naša ekipa je okarakterisana kao jedna od najkomunikativnijih. U svim segmentima takmičenja su se dobro snašli i predstavili se na najbolji mogući način. U prilog tome ide činjenica da su na sajmu prodali sve proizvode i primali narudžbine. Razgovore sa žirijem su obavljali s lakoćom, pokazavši zrelost i uverljivost koja krasi prave poslovne ljude. Organizacija takmičenja bila je odlična. Sve aktivnosti su se odvijale po datoj satnici, bez kašnjenja i improvizacija, što se i očekivalo od Nemaca kao domaćina. Učešće na evropskom takmičenju krunisano je proglašenjem Aleksandra Petrovića za najboljeg Alumni lidera Evrope.

Green Grafitti na aeorodromu sa glumicom Slobodom Mićalović, jul 2015.

Green Grafitti na aeorodromu sa glumicom Slobodom Mićalović, jul 2015.

Upoređujući kompaniju Green Grafitti sa ostalim kompanijama, a pogotovo iz razvijenih zemalja Evrope, stekla sam utisak da su naši učenici inovativniji i maštovitiji. Njihove ideje su interesantnije i neuobičajene, što predstavlja dobar potencijal za dalji rad i razvoj. Osnovni nedostatak je nepoznavanje pravog puta za realizaciju poslovnih ideja, što je ključna prednost učeničkih kompanija iz razvijenih zemalja. Razlog leži u činjenici da je učeničko preduzetništvo u tim zemljama uvršteno u nastavu kao redovan predmet, dok se naši učenici time bave samo u okviru sekcija. Takođe moram naglasiti da se radi o državama s vekovnom industrijskom i preduzetničkom tradicijom, što naravno ima uticaja i na mlađe generacije.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu – sajamsko predstavljanje, jul 2015.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu – sajamsko predstavljanje, jul 2015.

Kompanija Green Grafitti, kao i prethodne učeničke kompanije, završila je svoju misiju. Kao rezultat njenog rada ostaju atraktivan proizvod koji je prepoznat i u Evropi, pobeda na Nacionalnom takmičenju, uspešno učešće na evropskom takmičenju u Berlinu, ali i opredeljenje dveju učenica da nastave školovanje iz oblasti ekonomije i menadžmenta. Mila Pavlović je sada već brucoš Ekonomskog fakulteta u Milanu, a Marija Tošić fakulteta iz oblasti menadžmenta u Nju Džersiju. Aleksandar Petrović upisao je Elektotehnički fakultet u Nišu, ali on je već izjavio da sebe vidi kao „budućeg direktora velike kompanije ili predsednika države“.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu – scenske prezentacije, jul 2015.

Najbolja učenička kompanija Srbije 2014/2015. na evropskom takmičenju u Berlinu – scenske prezentacije, jul 2015.

Na kraju mogu reći da uspeh ne dolazi preko noći. Potrebno je prepoznati potencijale učenika, izvršiti pravilnu selekciju, osluškivati njihove poslovne ideje i usmeravati ih ka njhovom ostvarenju. Da bi se ostvario kontinuitet rada u preduzetništvu, potrebno je formirati preduzeća koja čine već iskusni učenici, kao i novajlije, koje će se uz njih kaliti i biti mentori nekim novim generacijam koje će njih naslediti.

Kao nastavnik shvatila sam da naši učenici izlaze iz škole nespremni za život koji ih očekuje van nje. Njihova mašta i inventivnost su bezgranični, dok su oni nenaučeni kako da ih upotrebe, materijalizuju i obezbede za sebe egzistenciju. Iz tih razloga učeničko preduzetnišvo je postalo moje opredeljenje. Za mene je to stalni izazov, priča koja traje, nadgradnja u mom poslu, čiji je cilj obrazovanje dece i izvođenje na put koji će im omogućiti bolji život.

***

Ana VeljkovićAna Veljković, profesor geografije u Gimnaziji „Bora Stanković“ i Pravno-poslovnoj školi u Nišu. Već devetnaest godina radi u nastavi. Učenici su njen neiscrpan motiv i inspracija za rad. Školsku 2007/08. je završila kao najbolji razredni starešina najboljeg odeljenja u Pravno-poslovnoj školi. Iskustvo prvoligaške rukometašice prenela je na teren učeničkog preduzetništva. Već 5 godina radi sa učeničkim kompanijama u obe škole, a školske 2014/15. je dobila nagradu Preduzetnikus, nagradu za najbolju nastavnicu godine u okviru programa Dostiognuća mladih. Učeničko preduzetništvo je njeno opredeljenje.

Dostignuća mladih u Srbiji / Junior Achievement Serbia

Dostignuća mladih u Srbiji / Junior Achievement Serbia

Organizacija "Dostignuća mladih u Srbiji" (Junior Achievement Serbia) već 10 godina sprovodi obrazovne programe iz oblasti preduzetništva i finansijske pismenosti u osnovnim i srednjim školama širom Srbije i jedna je od 123 nacionalne organizacije u okviru globalne mreže "Junior Achievement Worldwide" koja postoji od 1919. godine. U okviru sprovođenja programa, tokom čitave godine organizuju se takmičenja, sajmovi i konkursi, koji pružaju mogućnost učenicima da kroz praksu neguju preduzetnički duh.



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?