1-ikt-u-didakticke-svrhe-httpimages.techhive.comimagesarticle201210tap_white_04_withhands_layflat-100008094-orig.jpgPostoji li prirodniji i intuitivniji način pristupa kompjuteru od dodirivanja objekata po ekranu?

Možemo reći da „touch screen” ili uređaji osetljivi na dodir polako postaju jedan od najpoželjnijih ulaznih uređaja. Ovi uređaji imaju veliku mogućnost primene u radu sa decom sa smetnama u razvoju. Uređaji koji koriste su smart telefoni, interaktivne table, statični kompjuteri sa touch screen monitorima, tablet kompjuteri.

Postoji li prirodniji i intuitivniji način pristupa kompjuteru od dodirivanja objekata po ekranu? Ovi ulazni uređaji omogućavaju jednostavan, direktan i intuitivan metod pristupa kompjuteru, objektima se veoma lako manipuliše pomoću različitih pokreta prstiju. „Ono što touch screen uređaje čini efektivnim je činjenica da se interakcija sa kompjuterom ostvaruje gesturama ili različitim tipovima pokreta prstiju po touch screen-u. Swiping, pinching, tapping, double tapping, sliding su neke od gestura i one predstavljaju prirodniji i lakši način izdavanja naloga, od načina na koji se to čini kompjuterskim mišom ili tastaturom.” (Agostini, 2010). Jedan od najboljih primera lakoće korišćenja touch screen uređaja su e-knjige, čije se stranice okreću kao u realnom životu – swiping pokretom prsta preko ekrana dovešće do okretanja stranice, kao da se lista knjiga. Ono što touch screen uređaje čini izuzetno primamljivim i korisnim u radu sa decom sa smetnjama u razvoju su aplikacije koje se mogu naći na Google Play Store ili Apple’s App industry, koje su ili besplatne ili veoma jeftine, a pored toga su lako dostupne.

Kao savladavanje svake druge veštine tako i savladavanje rada pomoću touch screen uređaja zahteva vreme, pa je veoma važno dati detetu dovoljno vremena da vežba u okviru svake faze, koristeći aktivnosti koje omogućavaju postepenu izgradnju veština nophodnih za manipulaciju touch screen uređajima. Iako deca instinktivno posežu da dodirnu i istraže objekte na ekranu, neku decu, naročito onu sa višestrukom ometenošću, potrebno je dodatno podsticati, stimulisati i motivisati. Za mnoge od njih to podrazumeva mnogo više od verbalnog podsticanja, nekima je potrebno uzeti ruku i prineti je ekranu. Bitno je dati detetu dovoljno vremena da odreaguje pre nego što započnete sa vođenjem ruke, a i to usmeravanje i vođenje ruke neophodno je postepeno smanjivati, jer je cilj u radu sa detetom sa smetnjama u ravoju uvek isti – samostalnost. Ono što je takođe veoma bitno  jeste učiti dete da pomera svoju ruku sa ekrana kada uradi nešto,odnosno izazove određenu aktivnost.

Pomeranje ruke sa ekrana je neophodno iz dva razloga:

  1. Omogućava mu da vidi efekte koje je aktiviralo,
  2. Pomaže da se razvije metoda „pritisni i pusti” koja je neophodna za razvijanje sposobnosti ciljanja.

I ovde je poželjno koristiti detetove omiljene aktivnosti, likove iz filmova, knjige koje voli, muziku koju voli da sluša, jer ga to podstiče i motiviše na rad.

Savladavanje rada touch screen uređajima podrazumeva vođenje deteta kroz sledeće faze:

  1. Hajde da učinimo da se nešto desi!
  2. Razvijanje sposobnosti dodira,
  3. Ciljanje objekata,
  4. Naprednije ciljanje objekata,
  5. Dragging and dropping,
  6. Dupli klik,
  7. Pravljenje samostalnog izbora.

Slika je preuzeta sa adrese http://core0.staticworld.net/images/article/2012/10/tap_white_04_withhands_layflat-100008094-orig.jpg.

Sanja Denić

Sanja Denić

Sanja Denić, dipl. defektolog rehabilitator-somatoped, od 2009. godine je zaposlena u O.Š. “Miodrag Matić”. U svakodnevnom radu sa decom primenjuje IKT kako bi ih osposobila za samostalan rad na kompjuteru i samostalno organizovanje slobodnog vremena. Radila je na izradi idejnog rešenja sajta O.Š. “Miodrag Matić”, član je Gelp tima za izradu Android aplikacije za AAC i koautor knjige “Obrazovanjem do digitalne inkluzije dece sa višestrukim smetnjama u razvoju”.



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?