Dragana Malidžan VinkićPre sedam godina, kada sam počela da radim u OŠ “Isidora Sekulić” Pančevo kao nastavnica srpskog jezika, susrela sam se sa učenicima koji su imali vidne teškoće u učenju. Nisu bili za individualizaciju, inkluzija nije postojala u obrazovnom sistemu, a ja, kao početnik, nisam imala dovoljno samopouzdanja da probam nešto sasvim drugačije.

No, nisam stvari smela da prepustim slučaju, morala sam te učenike da pripremim za upis u srednju školu.

Na fakultetu me nisu pripremili za ovakve izazove u profesiji, pa sam intuitivno počela da primenjujem različite metode kako bih nadoknadila sedam godina nerada sa tom decom. Ono što je intuitivno krenulo, kasnije se pretvorilo u primere dobre prakse.

Nekolicina nas ambicioznih iz kolektiva, okupila se oko istog problema i počeli smo da razvijamo ideju drugačijeg obrazovanja za decu koja imaju posebne teškoće u savladavanju određenih znanja i veština. Oformili smo tim za saradnju viših i nižih razreda, utvrdili standarde za prelazak iz nižih u više razrede u dogovoru sa nastavnicima razredne nastave i nastavnika srpskog jezika i matematike.

Kasnije smo bili prepoznati kao inkluzivna škola sa dobrim primerima inkluzivne prakse. U okviru projekata Ministarstva prosvete, kao škola, bavili smo se procedurama za određivanje učenika koji bi trebalo da rade po IOP-u, a nekoliko nas je radilo na obuci ostalih nastavnika po Srbiji na temu inkluzivnog obrazovanja.

Integrisanje ovog tipa obrazovanja bio je težak proces, čini mi se da je tako i danas. Zato sam negde prepoznala da je važno govoriti otvoreno o problemima sa kojima se susrećemo u praksi, a pre svega o tome kako ih rešiti.

U okviru svog bloga baviću se inkluzijom u višim razredima, od 5. do 8., kao i time kako najbolje pripremiti učenika koji radi po IOP-u za prelazak u 5. razred i kako pripremiti Odeljensko veće koje će raditi s tim učenikom.

Baviću se pričom o ulozi nastave srpskog jezika u okviru IO, jer ona zauzima posebno mesto u obrazovanju, vezana je za sve predmete, kako za razumevanje nekog teksta, linearnog i nelinearnog, tako i za usmeno i pismeno odgovaranje određenih predmeta.

Ono što je mojim kolegama bilo bitno su i izvori odakle mogu crpeti ideje za svoje časove, jer, ruku na srce, nismo svi rođeni kreativni i neki od nas još uvek robuju ‘starom’ tipu nastave i ne snalaze se sa novim metodama, novim klincima i novim tehnologijama.

Vrlo rado ću podeliti s vama i konkretne primere iz prakse vezano za dva učenika sa autizmom, jednog koji sada ide u peti razred i drugog koji je sada u trećem razredu srednje škole, kao i za učenika sa kojim se nije mogao raditi IOP do petog razreda i gde nije bilo kontinuiteta u radu kao sa prethodna dva. U poslednjem slučaju morali smo kao škola da ubedimo roditelja da dozvoli da se učenik dalje obrazuje po IOP-u. Saradnja s roditeljima je jedna veština koja će takođe biti obrađivana u okviru bloga.

Biće prikazana i moja vannastavna aktivnost – inkluzivno pozorište, kao i priprema učenika za završni ispit, izrada posebnih standarda za kraj obaveznog obrazovanja i izrada testova za završni ispit.

Inkluzija je možda nešto najdivnije što je ušlo u obrazovanje. Nekad se osećam vrlo usamljeno kad ovako govorim, to je tako zato što se inkluzija nije shvatila kao potreba društva već kao moranje i dodatno opterećenje administracijom.

Važno je imati na umu da nijedan nastavnik nije sam u procesu sprovođenja inkluzivnog obrazovanja, da se uvek mora raditi timski kako bi se postigao uspeh. Nije lako, ali niste sami, zajedno i u saradnji s decom možemo čuda da stvaramo. Jednom je jedan čovek rekao da su prosvetni radnici uspavani džin koji, kad se probudi, može planine da pomera. Mislim da je krajnje vreme za buđenje i delanje.

Želim vam srećne praznike i uspešnu 2014. godinu!

Dragana Malidžan Vinkić

Dragana Malidžan Vinkić

Dragana Malidžan Vinkić, profesor srpskog jezika i književnosti. Zaposlena u OŠ “Isidora Sekulić” (Pančevo) kao nastavnik srpskog jezika. Studije završila na Filološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, grupa za srpski jezik i književnost. Iskustvo u okviru inkluzije: instruktaža, kreiranje IOP-a, kordinator, savetnik u izradi IOP-a, kreator primera dobre prakse u nastavi srpskog jezika u višim razredima, testova za završni ispit za učenike koji su radili po IOP-u, inkluzivnog pozorišta.



  1. Svetlana (Reply) on Friday 10, 2014

    Hvala Vam sto ste pokrenuli ovaj blog. Ja radim kao pisiholog u OS “Jovan Jovanovic Zmaj” u Pancevu. Zainteresovana sam darazmenjujemo ideje! Pozdrav Svetlana Tisinovic

  2. Ivana Micic Stojanovic (Reply) on Friday 10, 2014

    Upornost,trud, posvecenost, znanje I umece da sve to podelis I pomognes drugima da svako u skladu sa svojim mogucnostima napreduje….Zelim ti sve najbolje …

  3. Jelena (Reply) on Friday 10, 2014

    Bravo, Dragana, svaka čast, i velika podrška!

  4. Dragana Malidžan Vinkić
    Dragana Malidžan Vinkić (Reply) on Friday 10, 2014

    Hvala najlepše što podržavate ovu temu. Stay tuned!

  5. Jelena (Reply) on Friday 10, 2014

    Svaka cast ! Pozdrav

  6. Lidija (Reply) on Friday 10, 2014

    Blago vasim ucenicima sa takvom nastavnicom 🙂 Samo hrabro napred.

  7. Lana (Reply) on Friday 10, 2014

    Divno je što ste pisali o ovome, pogotovo je dobro čuti iskustva iz ugla nastavnika. Samo nastavite.
    🙂