Slatko se pravi od kore pomorandže, Prolom vode i žutog šećera

Slatko se pravi od kore pomorandže, Prolom vode i žutog šećera

Na nacionalnom takmičenju, drugom po redu, učestvovalo je 11 ekipa, a pobednička kompanija „Orandž”, koju čini pet gimnazijalki iz Kuršumlije, sredinom juna je predstavljala Srbiju na evropskom odmeravanju snaga iz socijalnog preduzetništva.

Anđela, Dijana, Miljana, Ivana i Milena iz Kuršumlije, pet drugarica i poslovnih saradnica, ovaj letnji raspust neće provesti kao većina vršnjaka. Podstaknute uspehom – osvajanjem šampionskog zvanja na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija iz socijalnog preduzetništva i iskustvom sa onlajn evropskog odmeravanja snaga sa vršnjacima iz Evrope – iskoristiće pauzu od škole za promociju svog proizvoda.

Slatko od pomorandžine kore i Prolom vode već ima stalne kupce u Kuršumliji. Pre toga oduševilo je žiri na drugom po redu takmičenju „Socijalno preduzetništvo“ – projektu organizacije „Dostignuća mladih”.

U konkurenciji deset timova iz čitave Srbije (srednjih škola iz Leskovca, Futoga, Aleksinca, Trstenika, Kuršumlije, Beograda, Kraljeva i Niša) njihova kompanija „Orandž” ponudila je najbolji proizvod, a i povezale su više faktora u svojoj lokalnoj zajednici: deo prihoda odvajaju za narodnu kuhinju u Kuršumliji, dok za slatko koriste Prolom vodu, lokalni prirodni resurs. Buduće maturantkinje i jedna učenica drugog razreda će od septembra istovremeno biti angažovane kao volonterke u radu Narodne kuhinje.

Onlajn odmeravanje snaga sa vršnjacima iz Belgije, Bugarske, Danske, Italije, Norveške, Rumunije, Rusije, Velike Britanije, Španije i Malte pratio je međunarodni žiri

Onlajn odmeravanje snaga sa vršnjacima iz Belgije, Bugarske, Danske, Italije, Norveške, Rumunije, Rusije, Velike Britanije, Španije i Malte pratio je međunarodni žiri

– Cilj nam je bio da pokažemo da mladi mogu nešto sami da preduzmu. U Kuršumliji ima mnogo nezaposlenih; oko 1.000 ljudi dolazi po obrok u Narodnu kuhinju. Mi smo žele da pomognemo, prenosi početne motive  za osnivanje socijalne kompanije Anđela Gajić, direktorka „Orandža”.

Ona najavljuje planove za raspust: prisustvovaće na manifestacijama u Prolom i Lukovskoj banji, u Kuršumliji su, uz osmeh kaže, već poznate i omiljene! Do sada su izlagale slatko na Danu škole, prigodnim svečanostima u Opštini,  u Domu zdravlja, turističkom lokalitetu Đavolja varoš; sarađuju sa kompanijom „Planinka“ koja proizvodi Prolom vodu…

Radost prilikom proglašenja pobednika na nacionalnom takmičenju

Radost prilikom proglašenja pobednika na nacionalnom takmičenju

Kako kaže Ksenija Milić iz „Dostignuća mladih“, takmičenje se održava drugu godinu za redom i pobednički tim (slučajno: ženski) iz Gimnazije u Kuršumliji predstavljao je Srbiju na evropskom takmičenju. – Pokazale su dobru organizovanost, profesionalnost, uspešno su ispunile sve zadatke. Spremile su video prezentaciju od tri minuta, mudro razgovarale sa članovima internacionalnog  žirija. Nažalost nisu pobedile, titula je otišla timu iz Španije i njihovoj aplikaciji za mobilne telefone o arhitektonskim rampama, pojašnjava Ksenija Milić.

A da preduzimljive gimnazijalke, koje gotovo jednoglasno kažu da žele da nastave školovanje u oblasti ekonomije ili menadžmenta, znaju da se snađu potvrđuje jedna nepredviđena situacija. Spremajući video materijal za evropsko takmičenje dospele su u cajtnot. Lokalna televizija nije mogla da ustupi kameru. Dosetile su se i iskoristile postojeće snimke i svoje mobilne telefone. I, uspele da na vreme pošalju materijal!

Anđela, Dijana, Miljana, Milena i Ivana sa profesorom na nacionalnom takmičenju

Anđela, Dijana, Miljana, Milena i Ivana sa profesorom na nacionalnom takmičenju

Kako otkriva Anđela, razmišljaju o nastavku rada kompanije koju su osnovale 5. decembra 2012. Uz Dijanu, koja je najmlađa, planiraju da uvedu učenice nižih razreda, kako bi kompanija „Orandž“ nastavila rad kada završe gimnaziju. Spremaju recepturu za novi proizvod. Tu su tajnovite. Otkrile su samo da  osmišljavaju još jedan jestiv proizvod čija će osnova biti cveće!

– Socijalno preduzetništvo je projekat namenjen učenicima od 15 do 18 godina. Sprovodi se kao vannastavna aktivnost. Cilj mu je da učenici steknu znanja i veštine realizacije poslovnih ideja, a koja će doneti višestruku korist društvu, pojašnjava Ksenija Milić. Učenici kroz praksu razvijaju ideju socijalnog preduzeća, stvaraju biznis plan, odgovaraju na izazove realnog poslovnog okruženja, sprovode marketinška istraživanja, upravljaju novčanim sredstvima , uče se timskom radu i, naravno, odmeravaju snage sa vršnjacima – najpre u okviru svoje zemlje, a potom i Evrope.

U okviru Internet kafea razmenjuju iskustva. „Dostignuća mladih“ ove godine postavila su onlajn kafe za domaće timove na srpskom jeziku, a uvek je na raspolaganju evropskim timovima, na engleskom jeziku.

Evropski program iz socijalnog preduzetništva je počeo pre dve godine, a Srbija je uključena od samog početka; podržan je od kompanija Intel i Ferd, a sprovodi se u saradnji sa kancelarijom Junior Achievement – Young Enterprise Europe. U našoj zemlji ovogodišnje takmičenje su finansijski podržali Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, Hemofarm fondacija i banka Intesa.

Foto Miroslava Simić/Dostignuća mladih

Izvor: socijalnoukljucivanje.gov.rs

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva

Vlada Republike Srbije uspostavila je Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva u julu 2009. godine. Tim je nadležan za jačanje kapaciteta Vlade da razvija i sprovodi politike socijalnog uključivanja zasnovane na primerima dobre prakse u Evropi i pruža podršku resornim ministarstvima u razvijanju i sprovođenju politika socijalnog uključivanja, uz redovne konsultacije sa organizacijama civilnog društva. Švajcarska Konfederacija pruža podršku Vladi Republike Srbije da unapredi proces socijalne inkluzije u Republici Srbiji, u periodu od 2009. do 2021. godine, kroz projekat “Podrška unapređenju socijalnog uključivanja u Republici Srbiji”. Više o Timu: socijalnoukljucivanje.gov.rs



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?