Situacija 1: Konačno ste se, posle mnogo godina odlaganja, rešili da pokrenete svoj sajt ili blog i izreklamirate svoj posao, hobi ili prosto pokrenete diskusiju na neku vama interesantnu temu i u sajber spejsu. Nakon što ste uradili sve što ste mislili da treba i potpuno ste zadovoljni izgledom i sadržinom sajta/bloga, analiziranjem ko najčešće pristupa vredim informacijama koje ste postavili shvatate da je to nekolicina onih kojima ste podelili adresu (tzv. direct hits) i da nema onih koji su slučajno „nabasali“ na vaš trud.

Situacija 2: Pokušali  ste da pronađete sajt poznanika i ukucali sve moguće ključne reči u Google-u koje su vam pale na pamet da bi mogle biti u vezi sa temom, o kojoj znate da je reč, i niste uspeli da ga pronađete.

Ako ste ikada bili u jednoj od ovih situacija ili nekoj sličnoj, već imate svest o tome da se veb sajtovi na neki način rangiraju u Internet pretraživačima (Google, Bing i sl.), tj. da postoji razlika u vidljivosti veb sajtova na Internetu.

SEO (Search Engine Optimization) predstavlja optimizaciju veb sajta za gore pomenute Internet pretraživače, odnosno, kontinuiran rad na unapređenju vidljivosti i dostupnosti veb sajta na Internetu. Ovo je ozbiljan i trajan posao, tj. nije ga moguće odraditi jednom i reći „To je to“. Priroda samih pretraživača se učestalo menja, kao i kriterijumi prema kojima se sajtovi rangiraju, te je potrebno kontinuirano pratiti dešavanja na ovom polju i usklađivati sajt sa promenama, samo da bi se očuvao rang. Dakle, kao u Teoriji crvene kraljice – kada Kraljica Srce pokazuje Alisi („Alisa u zemlji čuda“) svoje kraljevstvo i tokom preletanja Alisa prokomentariše kako ima utisak da iako lete i kreću se, nekako stoje u istom mestu, a Kraljica na to odgovori  da je ponekad potrebno kretati se izuzetno brzo samo da bi se ostalo u istom mestu.

Iako je u pitanju posao koji nije naročito tehničke prirode, već više logičke (definisanje različitih ključnih reči, naslova i podnaslova, ubacivanje opisa slika i sl.), najčešće se preporučuje da se ovaj posao prepusti stručnjacima za SEO. Negde sam pročitala odlično poređenje na ovu temu, a služi kao savršena ilustracija: Kad kupite Porše, sigurno niste planirali da mu sami radite amortizaciju, isto tako, kad se već potrudite da dizajn i sadržaj vašeg sajta budu na visokom nivou, nemojte sami raditi optimizaciju – prepustite to stručnjacima.

Ukoliko se ipak sami upustite u ovaj posao, valja znati da postoje razni alati na Internetu koji vam ovaj posao mogu olakšati – budući da rade analize svake pojedinačne strane sajta i daju detaljne izveštaje (tzv. SEO reports), na osnovu kojih možete unaprediti vidljivost vašeg sajta. I kao što Crvena Kraljica nalaže, potrebno je da uložite kontinuiran trud da vaš sajt ostane relevantan i vidljiv, a stručnjaci kažu da je potrebno najmanje jednom u pola godine vršiti reviziju sajta u ovom pogledu.

Optimizacija sadržaja veb sajta znači da će više ljudi posećivati sajt – to je takoreći pravljenje dobrih putokaza koji su jasni i postavljeni na pravim mestima i ljude upućuju ka sadržaju koji traže. I to je upravo onaj aspekt ove teme koji je čini relevantnom u smislu inkluzije i pristupačnosti. Naime, i najbolji sajtovi sa najrelevantnijim i najvrednijim informacijama ne vrede apsolutno ništa ukoliko te informacije ne može niko da pronađe i nema ko da ih pročita.

Marijana Tasić

Validator

Validator

Validator je tim koga čine Marijana i Ivan, a koji se od 2006. godine bavi raznim aspektima pristupačnosti elektronskih sadržaja osobama sa invaliditetom. Imaju iskustva u radu sa državnom administracijom i civilnim sektorom na brojnim projektima iz oblasti eInkluzije i ePristupačnosti. Radili su na standardizaciji i razvijanju pravnog okvira za sajtove organa državne uprave, između ostalog i u smislu ePristupačnosti. Držali su veliki broj obuka i radili na podizanju svesti o ovim pitanjima. Veruju u društvo u kome su svi ravnopravni i jednako vredni.



  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?