Prvi blog post u ovom serijalu je usmeren ka osnovama online komunikacije. Motivišuće je prirode, sa željom na akciju i ciljem da pomogne osobama koje misle da su uskraćene za neki od oblika društvenog delovanja bilo zbog svoje lokacije, tj. života na periferiji Srbije, selu ili pak socijalnim statusom i slično.

Svakodneva dilema: da li započeti komunikaciju?

Svakodneva dilema: da li započeti komunikaciju?

Najpre u par rečenica nešto o svetu oko nas. Sociolozi kažu da živimo u postinformatičkom društvu. Da vas ne bih zbunjivao ovim terminom probaću metaforički da opišem njegovo značenje. Postinformatičko društvo označava etapu u razvoju čovečanstva u kome je informacija najvrednije dobro. U vezi s tim, evo par primera za bolje razumevanje:

– Informacija je jedina vrsta robe koju i kad prodate zadržavate za sebe,
Informacija može višestruko povećati cenu neke robe. Postoji puno primera kada ista roba ima različite cene, nekad i višestruko veće ako raspolažete pravim informacijama o tražnji kupca.
– Firme čija je delatnost bazirana na obradi informacije su najplaćenije na svetu, na primer: Telekom operateri zarađuju milione evra na prenosu informacije iz tačke A u tačku B, a najpoželjniji poslodavci su danas softverske kompanije. Spomenuću Google, Oracle, Yahoo, Microsoft i sve one imaju jednu osnovnu delatnost, a to je obrada informacija.

Na ovim primerima ideja je bila samo da slikovito prikažem koliko je danas informacija važna.

– Sledeća pozitivna strana postinformatičke civilizacije je njegova globalnost, tj. nezavisnost od geografske lokacije, vere, nacije i socijalnog staleža. Šta ovo znači? Više nije bitno da li se nalazite u centru Beograda ili predgrađu Bujanovca, bitno je da želite i tehnički umete da komunicirate.

– Naredna osobina vremena u kome živimo je činjenica da pored klasičnih komunikacionih kanala, kao na primer televizije, radija, novine i td, postoje i novi komunikacioni kanali.

Sinonim za najnoviji komunikacioni kanal je internet. Za većinu korisnika interneta posebno su zanimljivi besplatni internet kanali.

Za početak, spomenuo bih dva web sajta, na kojima se u svakom trenutku nalaze po desetak miliona ljudi. Svi već dobro znate za Facebook i Twiter, a sada je vreme da se malo bolje upoznamo i sa jednom novom dimenzijom ovih socijalnih mreža.

Ovi online mediji (mediji na internetu) su generalno osmišljeni za informisanje i zabavu, gde se očekuje da većina korisnika troši svoje vreme, konzumira što veće količine reklama ili prati aktivnosti svojih prijatelja, omiljenih glumaca, pevača i slično.

Ali pored zabave, online mediji mogu imati i mnogo ozbiljniju namenu. Za razliku od klasičnih, oni su interaktivni i na njima se može diskutovati sa ljudima koji odlučuju i upravljaju institucijama u kojima se rešavaju svakodnevni problemi građana.

Danas, skoro svi  političari, stranke, a u poslednje vreme i državni organi, tj. oni koji kontrolišu  najviše državnih resursa imaju Facebook i/ili Twiter naloge. Na njima, oni lično ili timovi koji stoje iza njih imaju jedan jedini zadatak. Taj zadatak, ali i osnovni smisao njihovog prisustva na internetu je poboljšanje svakodnevne komunikacije sa građanima i pomoć ka boljem i bržem rešenju nekog problema.

Primeri iz mog iskustva za naloge koje vredi pratiti su:

https://twitter.com/MFPRS ministarstvo finansija i ekonomije,
https://twitter.com/predsednikrs oficijelni nalog predsednika Srbije,
https://twitter.com/USEmbassySerbia profil američke ambasade u Srbiji je veoma aktivan i td.
https://twitter.com/demokrate demokratska stranka
https://twitter.com/sns_srbija srpska napredna stranka,

Pored njih tu si i novinari, što je vrlo važno, koji neprestano pretražuju zanimljive informacije radi kreiranja aktuelnih vesti.

Svakako vredni pažnje su sledeći novinari,

https://twitter.com/SuzanaTrninic Suzana Trninić,
https://twitter.com/VesnaDB Vesna Damjanić,
https://twitter.com/pblagojevic Predrag Blagojević, urednik Južnih vesti

Na temi o obrazovanju, jedan od uticajnih tviteraša specijalizovan za internet komunikacije je  Dragan Varagić https://twitter.com/varagic . Profesor Varagić je jedan od retkih koji prati ne samo trendove iz oblasti online PR-a, tj odnosna sa javnošću na internetu već i diferencijaciju i sve što je vezano za razvoj interneta u celini. Pored toga znanje uz relevantnu diskusiju i nesebično deli.  Istok Pavlović, predavač internet marketinga na FMK Singidunum je takođe odličan primer kako treba komunicirati, a njegov nalog je https://twitter.com/istok .

Kroz komentare, bilo bi zanimljivo prodiskutovati o profilima koji su vama omiljeni, a diskusiju možemo preneti i na Twiter uz usvajanje heštaga #inkluzija.

Zatim, Twiter, kao jedan od najpopularnijih besplatnih internet kanala je vrlo brz i efikasan, a na njemu ne prođe dan, a da zajednica spontano ne sprovede neku od inicijativa običnih ljudi i ne reši nekome problem. Česti primeri su: pronalaženje dobrovoljnih davaoca krvi, nabavke leka, pomoć na putu, promocija neke humanitarne akcije i tako dalje.

Kako je na twiteru nepisana obaveza solidarnost, siguran sam da će vremenom biti sve više organizacija civilnog društva. Ovom prilikom navešću recimo Astru, http://twitter.com/Astra_Beograd/ , koja brine o ljudskim pravima, a specijalizovana je za probleme iz oblasti trgovine ljudima.

Kad sve ovo znamo, jedan od domaćih zadataka iz ovog članka je da napravite svoj Twiter nalog (za one koji ga nemaju), da odvojite par sati za razumevanje rada ove socijalne mreže i krenite da pratite bar nekoliko profila političara, stranaka, novinara, sportista, institucija i slično.

Pogledajte šta ljudi sa njima diskutuju, pa postavite i Vi odmereno i izbalansirano pitanje.  Bićete prijatno iznenađeni kada vam budu odgovorili! Ako ste u dilemi da li ili ne postaviti pitanje i uspostaviti komunikaciju zapamtite prosto pravilo:

U postinformatičkom društvu mi ne smemo da ne komuniciramo!

Za one koji su iskusni na ovoj mreži, hajde da usvojimo heštag #inkluzija, pa da nastavimo sa  tehnikama online komunikacije.

Todorović

Todorović

Milan Todorović, diplomirani inženjer elektronike. Posle rada za međunarodne koncerne u oblasti energetike Eaton-Meler, telekomunikacija Vip.net i softvera Seavus Group, kreće samostalno kao internet preduzetnik. Osnivač je više online projekata. Najdraži mu je portal za turizam i prognoze vremena TT Group .



  1. Ivan (Reply) on Sunday 25, 2012

    Jedna od mojih omiljenih izreka je “in informatio veritas”. Danas je moćan onaj ko ima pravu informaciju u pravo vreme. Ostalo su varijacije.

    Sve češće kada želim da saznam nešto uradim pretragu tvitova mojih prijatelja.

  2. aleksandar (Reply) on Sunday 25, 2012

    U potpunosti se slazem sa MIlanom da ne smemo da ne komuniciramo. Kao posledica toga su nastale i socijalne mreze koje predstavljaju bas to – nasu zelju da komuniciramo.

  3. Ana (Reply) on Sunday 25, 2012

    Veoma zanimljiv tekst, naročito deo o prednosti korišćenja Twitter-a. Tek odnedavno sam na njemu, a već mi se ukazuju neverovatne mogućnosti, naročito od strane ljudi koji su mi do sada bili nedostupni…

    • Todorović
      Todorović (Reply) on Sunday 25, 2012

      Da bi uvideli pravu snagu Twittera treba provesti malo više vremena u upoznavanju njegovih tajni … pratite ono što je relevantno za vas kako privatno tako i profesionalni, birajte ljude po intereseovanjima, potrudite se da pratite bar nekoliko stotina profila … pa prvih 1000 tweetova, posle može da postane i opsesija

  4. Optimalni (Reply) on Sunday 25, 2012

    Naglasio bih da pravilna online komunikacija može itekako proširiti uticaj pojedinca, odnosno dati prioritet određeneom problemu u aktuelnom društevenom trenutku.

    Kako stepen demokratičnosti jednog društva bude rastao, tako će i socijalni signali sa ovih mreža imati jači odziv, tj. postojaće sve više zainteresovanih organizacija ili pojedinaca kojima će određene nepravilnosti smetati, a to je cilj kome treba težiti!