Od samog početka rada Grupe Kobra mi se bavimo prikupljanjem sredstava iz lokalne zajednice, bilo da su to pojedinci ili kompanije, ali na nekako neformalan način. Postoje mnoge tehnike i metode koje mogu poboljšati samo prikupljanje sredstava. Zahvaljujući programu Filantropija koju sprovodi BCIF iz Beograda, bili smo u prilici da naučimo mnogo više o tome i da planski krenemo u proces prikupljanja sredstava.

Nakon istraživanja, koje smo sproveli u lokalnoj zajednici, shvatili smo da ima mnogo problema koji dotiču mlade ljude na u našem selu i okolini, ali se među najčešće ponovljenom javilo pitanje informisanosti, samim tim i pitanje pristupa informacijama. Oprema za kablovski internet je jako skupa tako da mnogi mladi nemaju mogućnosti da nesmetano koriste internet. Stara, analogna, centrala jedva da omogućava pristup mreži. Kao idealno rešenje videli smo Internet centar u “Domu za sve”. Kao i kada radimo svaki projekat pred velikim smo iskušenjem kako će sve ispasti na kraju, a sada naročito, s obzirom na to da nemamo donatora koji će dati novac za opremanje Centra, već sami moramo prikupiti dovoljno sredstava, a BCIF bi nakon toga duplirao sredstva. Bilo je jasno da je internet potreba mladih, a samim tim još jasnije da ćemo se upustiti i u ovu priču hrabro, odlučno i sigurni u ono što radimo i u ono šta želimo.

Nakon tri seminara od po tri dana, krenuli smo u kampanju promovisanja ideje. Najpre smo odredili slogan kampanje “Budi i ti deo mreže”, izradili logo i napravili plan prikupljanja. Tim je bio podeljen u dve grupe: tim za prikupljanje sredstava od pojedinaca i tim za prikupljanje sredstava od kompanija.

Tim za prikupljanje sredstava od pojedinaca je imao jako težak zadatak. Donja Toponica u kojoj bi se nalazio Internet centar je jako malo selo, sa svega 100 kuća. Čak i kada bi svako domaćinstvo prepoznalo interes da donira novac za Internet centar, ne i bismo dobili dovoljnu sumu novca za njegovo opremanje. Potrebno je bilo adaptirati najpre prostoriju, zatim obezbediti kompjuterske stolove, kompjutere, opremu za internet, godišnju pretplatu, produžne kablove i prateću opremu. Tim je predložio nekoliko akcija koje su bile realizovane. Potencijalne individualne donator smo videli u najbližem gradu – Nišu, ali je pitanje bilo: Kako da građani Niša prepoznaju interes da doniraju sredstva za opremanje internet centra nekom obližnjem selu?

Usledila je i prva akcija – humanitarna žurka u jednom klubu u Nišu. Ulaz je bio 100 dinara, a od svakog pića, vlasnik bi za projekat donirao još po 10 dinara.Takođe, pored ulaza bi stajao štand Grupe Kobra sa flajerima na kojima su pisali budući događaji povodom prikupljanja sredstava za projekat i naravno nešto o Grupi i samom projektu. Da bi kampanja bila uspešna, morali smo da vodimo računa o marketingu, pa smo raspolagali malim budžetom od BCIF-a i VIA fondacije iz Češke za kampanju. Izradili smo majice koje smo delili kao nagrade za poseban doprinos i angažovanje u kampanji, izradili bedževe i postere. Nakon nekoliko sličnih mini zabava za mlade sa humanitarnim karakterom na kojima su uglavnom dolazili prijatelji i poznanici članova, usledila je velika žurka u saradnji sa plesnim klubom “Fenix” i SKC-om. Studentski kulutni centar je odobrio besplatan prostor u klubu na Pravnom fakultetu u Nišu i ozvučenje, a članovi plesnog kluba “Fenix” su držali javni čas salse i drugih plesova. Ovaj dogadjaj je bio jako posećen i interesantan za mlade ljude. Nakon toga smo nastavili sa humanitarnim koncertima na kojima su nastupali lokalni niški bendovi. Usledile su ulične akcije u glavnoj ulici u Nišu koje nisu mnogo urodile plodom, ali su svakako bile dobre za promovisanje projekta i ideje. Sa učenicima Osnovne škole “Branislav Nušić” iz Donje Trnave i Sportskim savezom grada Niša, organizovali smo aukciju šešira i uskršnjih jaja u školskom dvorištu povodom Uskrsa. Malo po malo, budžet je rastao, a samim tim i naša motivisanost da budemo još istrajniji i bolji u poslu koji nam predstoji do Internet centra.

Sledeća taktika je bila kampanja “Od vrata do vrata” u Donjoj Toponici i Donjoj Trnavi. S obzirom da mnoga domaćinstva nemaju ni kompjuter, ljudi su bili zainteresovani za doniranje sredstava za Internet centar u kome bi prvo mogli da potpuno besplatno nauče da rade na računaru, a potom i koriste internet. Od ove kampanje smo skupili još oko 50.000 dinara.

Tim za prikupljanje sredstava od kompanija je imao još teži zadatak. Na teritoriji naše lokalne zajednice postoji svega nekoliko preduzeća, a isti je problem kao i sa pojedincima za preduzeća van naših sela: Kako da prepoznaju interes za ulaganje u neku drugu, malu lokalnu zajednicu? Iako smo poslali preko 100 e-mailova, kontaktirali putem telefona 50-ak kompanija, mnoge nisu ni odgovorile, a 10-ak njih je dalo negativan odgovor. Da li to znači da naše kompanije još uvek nisu spremne da u potpunosti prihvate koncept društeveno odgovornog poslovanja ili se jednostavno ovaj projekat nije uklapao u njihove ciljeve, nikada nismo dobili odgovor. Na sreću, lokalna preduzeća: “Put inženjering”, “Poslovna knjiga”, “Unija produkt”, “Delta build”, “Udarnik”, STR “Mitic”, STR “Centar” i Kafana “Marjan”, bila su spremna da finansijski pomognu i podrže ideju. Bez njihove pomoći, sigurno ne bismo uspeli da dodjemo do konačne sume novca potrebne za opremanje Internet centra.

Ukupno je prikupljeno 300.000 dinara, a BCIF i VIA fondacija su duplirale iznos. Nakon cele godine prikupljanja, na kraju, u novembru 2011. godine, konačno, Internet centar je otovren. Mladi ljudi imaju gde da provode svoje slobodno vreme, a za starije meštane smo organizovali besplatan kurs korišćenja računara i interneta, kao i za sve zainteresovane pisanje CV-ja, bez kojeg je, danas, konkurisanje za posao nezamislivo.

Ovim projektom je ponuda sadržaja, ne samo za mlade već i sve meštane u “Domu za sve”, upotpunjenija i time ovaj centar postao od većeg značaja za sve. Danas je situacija što se tiče informatičke pismenosti, za samo godinu dana, mnogo bolja. Za mene, lično, od velikog je značaja i važnosti situacija kada meštani, koji se na primer bave cvećarskom proizvodjom, dodju i pretražuju na internetu najnovije vrste sadnica, kontaktiraju dobavljače i sl. ili kada dodju da bi se putem skajpa čuli sa svojima koji su udaljeni.

Milan Stojiljković

Milan Stojiljković

Lider omladinskog udruženja "Grupa Kobra" od 2007. godine. Nagrađen statuom "Rešivoje" za najboljeg omladinskog aktivistu u 2009. godini od strane Ministarstva za omladinu i sport i Evropskog pokreta u Srbiji. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Nišu 2011. godine. Živi u Donjoj Trnavi kod Niša. Nezaposlen je. U slobodno vreme bavi se rekreativno planinarenjem i biciklizmom.



  1. Ksenija Graovac (Reply) on Thursday 27, 2012

    Budi i ti deo mreže jedan je od najboljih projekata koje sam videla radeći u oblasti filantropije. Uspeh Kobre i meštana koji su podržali otvaranje Internet centra ruši sve predrasude o tome kako je u malim sredinama teže prikupljati sredstva i teže motivisati okruženje da pomogne.