02.12.2021

Muzika kroz vreme – Projektna nastava u OŠ „Branislav Nušić”, Donja Trnava

SIPRU_BLog

Jedan od ključnih zadataka nastavnika posle višedecenijskog rada u osnovnoj školi je da uklope iskustvo sa novinama koje se javljaju u obrazovanju. Ponekad je potrebno osmisliti nastavu tako da bude interesantnija, da obuhvati više segmenata, odnosno da se ostvari međupredmetno povezivanje. Takav vid nastave je od velike koristi, jer vođeni kroz različite oblasti, đaci stiču znanja i veštine na više polja istovremeno. Takva nastava je i interesantnija. Obično se primenjuje grupni rad u kojem saradnja dolazi do izražaja. Projektna nastava je odlična mogućnost za ostvarivanje ovih ciljeva. Zadovoljstvo u radu sa učenicima/ama je veliko, a aktivnost đaka je najveća satisfakcija.

Neposredno pred vanredno stanje uvedeno školske 2019/2020. godine, u OŠ „Branislav Nušić” u Donjoj Trnavi kod Niša sproveden je jedan unutarškolski projekat pod nazivom „Muzika kroz vreme”. Učestvovali su učenici/e petog razreda iz dva odeljenja sa nastavnicama srpskog jezika i književnosti, geografije i informatike. Obrazovni ciljevi ovog projekta su bili: sticanje i proširivanje postojećih znanja o svetskim ženskim muzičkim zvezdama, pojmovno i terminološko bogaćenje jezika, sticanje znanja o tome kako uz korišćenje QR kodova možemo da prikažemo različite sadržaje, kao i kako korišćenje internet baze podataka može služiti u naučne i istraživačke svrhe – sagledavanje muzike kroz vreme na više kontinenata i kroz različite žanrove. Kroz ovaj projektni zadatak želeli smo da podstaknemo interesovanje i podignemo svest učenika/ca o značaju žena u muzici, zatim da pojačamo svest o značaju prisustva žena u različitim oblastima umetnosti, ukažemo na vrline ljudi koji zavređuju poštovanje drugih, sagledamo muzičke zvezde kroz umetnost i vreme, kao i da istaknemo duhovne i moralne vrednosti, te da podstaknemo stvaranje kvalitetnih muzičkih i istraživačkih navika. Takođe, ciljevi ovog projekta bili su da podstaknemo muzičku radoznalost i maštovistost, osposobimo učenike/ce da ispravno uobliče svoja istraživanja i zapažanja, zatim da uoče razlike između muzičkih žanrova, razviju moć zapažanja, analize i zaključivanja, kao i sposobnosti zajedničkog i istraživačkog rada. U širem smislu, povod ovog poduhvata bio je mesec mart, koji je označen kao mesec žena.

Učenici su bili podeljeni u grupe tako što je svakom učeniku/ci bio dodeljen bedž u određenoj boji. Svaka boja je određivala grupu koja će se baviti nekim zadatkom, a zadaci su bili sledeći:

  • Crvena grupa: formiranje kodova;
  • Zelena grupa: pronalaženje pesama;
  • Žuta grupa: podaci o pevačicama;
  • Plava grupa: pravljenje valjaka i lepljenje kodova unutar njih;
  • Narandžasta grupa: pronalaženje informacija o muzičkim pravcima.

Muzika kroz vreme - Projektna nastava u OŠ „Branislav Nušić”, Donja TrnavaCrveni je trebalo da prouče kako se prave QR kodovi. Koristili su onlajn generator na adresi www.qr-code-generator.com, a ostali su ili skinuli aplikaciju za čitanje kodova ili su već imali skener u telefonu. U crvenoj grupi je bilo i đaka koji imaju poteškoća u učenju. Njihov zadatak je bio da odštampaju te kodove i da ih iseku. Đacima nije bilo teško da se bave ovim, jer je generisanje koda vrlo jednostavno. Crveni su generisali pesme sa Jutjuba koje su birali đaci iz zelene grupe. Zeleni je trebalo da pronađu pesme iz dvadesetog veka i da ih grupišu po decenijama: dvadesete godine, tridesete, pedesete… Linkove tih pesama su pripremili Crvenima da bi ih oni generisali u kodove. Svako je od Zelenih imao mogućnost da nađe po tri pesme. Učenici/e kojima je potrebna dodatna podrška u radu štampali su spisak sa likovima pesama i kovertirali za Crvene. Postojalo je uputstvo za Zelene: pesmu treba da izvodi žena i potrebno je naći pesme sa svih kontinenata. Bilo je zabavno dok su učenici tražili pesme iz prve polovine dvadesetog veka iz Afrike ili Azije – ova muzika im je bila nepoznata ranije. Zadovoljstvo je bilo prisustvovati njihovom oduševljenju kada pronađu pesmu koja ispunjava date uslove. Žuta grupa je trebalo od Zelenih takođe da dobije spisak pesama i da pronađu podatke o toj pevačici – zanimljivosti iz života, kada je živela i koliko je bila popularna. Te podatke su Žuti ukucavali i pripremali za Zelene, koji je trebalo da i od ovih podataka generišu kodove. Plava grupa je od bristola u boji pravila valjke unutar kojih je lepila kodove. Ideja je bila da se unutar jednog valjka pronađe kod sa pesmom i kod sa informacijama o pevačici. Narandžasta grupa je trebalo da pronađe informacije o muzičkim pravcima u dvadesetom veku, da otkuca te podatke i da ih prosledi Crvenima da naprave kodove. Nastavnice su pomagale svim grupama, a pripreme su vršene uglavnom na sedmom času ili u okviru Obogaćenog jednosmenskog rada koji se primenjuje u našoj školi već tri godine. Zadatak nastavnica je bio da proprate rad đaka i da pripreme enigmatske zadatke za sve učesnike/ce.

Muzika kroz vreme - Projektna nastava u OŠ „Branislav Nušić”, Donja TrnavaPriprema i rad grupa trajali su dve nedelje i rad svake grupe je bio uslovljen radom ostalih grupa. Učenici/e su se podsticali međusobno da se zadaci izvrše i da informacije kruže među grupama na odgovarajući način. Učenici/e kojima je potrebna dodatna podrška u učenju su se posebno istakli u ovakvom načinu rada. Od velikog je značaja njihova aktivnost u svim grupama: oni su pravili kodove i generisali ih sa drugarima i drugaricama, jačali su tako svoje digitalne kompetencije, prikupljene podatke o pevačicama i muzičkim pravcima su kucali na laptopovima i štampali, zatim su uobličavali te informacije i kovertirali. Kasnije su koverte u određenim bojama prosleđivali članovima/icama drugih grupa. Odlično su se snašli svi učenici/e petog razreda.

Kada su svi zadaci završeni, zakazana je završna aktivnost za 13. mart 2020. godine u školskom dvorištu. Bio je lep prolećni dan i to je bio poslednji dan u školi pre uvođenja vanrednog stanja. Valjci od bristola su bili zavezani između drveća o kanap. Unutar njih su bili kodovi koje je trebalo svi učenici/e da skeniraju, da odu do velike nacrtane karte sveta i da ih lepe na kontinent sa koga je pevačica. Na drugom „punktu” je bila nacrtana velika vremenska linija dvadesetog veka na koju su lepljeni kodovi u zavisnosti od decenije kojoj pesma pripada. Na trećem „punktu” je bila enigmatska oaza, tu su se radile osmosmerke, memorijske kartice, ukrštene reči, akronimi i to sve u vezi sa odabranim pesmama i pevačicama, kao i muzičkim pravcima. Cela aktivnost trajala je više sati i bilo je izuzetno lepo.

Učenici/e su trčkarali od punkta do punkta, skenirali kodove, lepili po kontinentima i vremenskoj liniji, rešavali enigmatske zadatke. Prilazili su i učenici/e ostalih razreda, kao i nastavnici/e. Nekoliko učenika, među kojima su bili i đaci sa poteškoćama u učenju, puštali su određene pesme preko blutut-zvučnika.

Zadovoljstvo zbog uspeha, otkrivenih podataka, skeniranih kodova, stečenih znanja o pevačicama i muzici dvadesetog veka iz celog sveta bilo je veliko. Projektna nastava je odlična mogućnost da svaki pojedinac dođe do izražaja, saradnja među učenicima je velika, svi žele da učestvuje i da doprinesu opštem, zajedničkom cilju.

Olivera Stanković

Olivera Stanković

Olivera Stanković, nastavnica srpskog jezika i književnosti, zainteresovana za primenu IKT tehnologija u nastavi. Radi na promociji kulturne raznolikosti, međukulturalnog dijaloga i tolerancije učenika i učenica. Učesnica radionica u Briselu u okviru EU Schoolnet, članica Erasmus projekta, spoljna saradnica ZUOV-a, administratorka blogova. Kombinuje iskustvo sa inovacijama i zalaže se za interdisciplinarni pristup nastavi. Koautorka je priručnika za dodatni rad učenika/ca 7. i 8. razreda u izdanju Filološkog fakulteta u Beogradu.

  1. Za sada nema komentara - zašto ne biste bili prvi?